Четири нива на тълкуване на Писанията



Съвременният начин за тълкуване на библейския текст обикновено се нарича екзегетика или накратко екзегеза. Този метод се занимава най-вече с литературния и граматическия контекст на стиховете от Писанието.

Практикуващите екзегеза понякога гледат на всичко извън буквалния текст като на "изогеза" и често му обръщат малко внимание или го гледат с подозрение. Това е огромна грешка и е в резултат от обратната реакция срещу неправилното алегоризиране на Писанията, което води до момента, в който „бебето е изхвърлено заедно с мръсната вода“.

По отношение на правилното разбиране на Еврейските писания в техния правилен контекст, включително книгите на "Новия завет" (Брит Хадаша), всъщност има "нива" на тълкуване, които трябва да бъдат взети под внимание. Това беше методът, използван за писане и тълкуване на Писанието от самите автори, както и от адресатите от тяхното време и култура.

Четирите нива на интерпретация се наричат (PaRDeS) и включват П'шат, Ремез, Д'раш и Сод.

Взема се първата буква от всяка дума PRDS и се добавят гласни за произношение и от там се стига до думата PARDES (което означава „градина“ или „овощна градина“). Всеки слой от тези нива е по-дълбок и по-интензивен от предишния.

  • П'шат означава "просто"
Това е ясното, просто значение на текста. Разбирането на писанието в неговия естествен, нормален смисъл, използвайки обичайните значения на използваната дума, литературен стил, историческа и културна среда и контекст. П'шат е ключова основа за разбирането на Писанието. Ако изхвърлим п'шат, губим всякакъв реален шанс за точното разбиране и вече не извличаме обективно значение от Писанията (екзегеза), а субективно четем значение в писанията (ейзогеза). Еврейските равини заявяват, че нито един пасаж не губи своя п'шат, дори и да се тълкува алегорично.

  • Ремез означава "намек" или "подсказка"
Това ниво на тълкуване се случва, когато в текста се загатва за друг смисъл, който обикновено разкрива по-дълбок смисъл. Все още може да има значението на П'шат, тъй като всеки стих може да има множество нива на значение.

Пример за подразбиращ се „Ремез“ виждаме в Притчи 20:10:

"Различни грамове и различни мерки – и двете са мерзост за Йахова."

В областта на П'шат този стих би бил относим до търговец, който манипулира клиентите си с различни мерки. Ремезът обаче предполага, че това заявление отива отвъд търговията и навлиза в аспекта на справедливост и честност в живота на всеки човек.

  • Д'раш наричан още "мидраш"
В някои случаи това може да се счита за сравнимо с „проповед“, но по-вероятно е да иде реч за поучаване. Проповядването и поучаването не са едно и също нещо. Например, библейските автори могат да вземат два или повече несвързани стиха и да ги комбинират, за да "създадат описание на концепции" с трето значение.

Има едно важно правило, което трябва да имате предвид, когато използвате тълкуването на текст в ниво Д'раш:

Разбирането на Д'раш не може да се използва, за да лиши пасаж от значението му в П'шат, нито евентуално такова тълкуване може да противоречи на значението на който и да е друг пасаж от Писанията. Писанието тълкува писанието.

  • Сод означава "скрит"
Това разбиране е скритото, тайно или мистично значение на даден текст. Някои примери за това биха били „драконът“, „блудницата от Вавилон“ и числото „666“, всички от книгата Откровение. Друг пример биха били думите на Йешуа в Йоан глава 6:53:

"Ако не ядете плътта на Човешкия Син и не пиете кръвта Му, нямате живот в себе си."

Друг добър пример за Сод е изявлението на Павел в Галатяни 4:26:

„Но горният Йерусалим е свободен, който е майка на всички нас“.

  • Примери за PaRDeS в евангелието на Матей:

1. Ремез

Матей 2:15: „От Египет извиках Сина Си.“

Това е цитат от Осия 11:1, който Матей прилага към Йешуа. Ако настояваме само за буквална екзегеза и изследваме цитата, ще трябва да обвиним Матей в неправилно използване на Писанието, тъй като Осия ясно говори за нацията Израел, а не за Месията. Матей обаче намеква (ремез) за връзката между Израел и Месията в този и други стихове, които използва.

2. Д'раш

Матей 18:18:  „... Каквото вържете на земята, ще бъде вързано на небето, и каквото развържете на земята, ще бъде развързано на небето.“ 

Това е стих, който е тълкуван по много (неправилни) начини поради липса на разбирането, че това е Д'раш (учение) относно решенията, които човек взема в своето лично „ходене с Бог“, наричано още „халаха“. 

3. Сод

Матей 26:28: „Тогава Той взе чашата, благодари и им я поднесе, като каза: Пийте от нея всички, това е Моята кръв...“ 

Ако тълкувате този стих извън контекст, тези думи на Йешуа биха били нарушение на Тората. Законът има изрична заповед срещу консумацията на кръв и заедно с други стихове, например тези, в които Месия говори за изяждането на плътта на Му (Йоан 6:51-56), може да бъде основание за обвинения в канибализъм. Тук обаче имаме много по-дълбоко, по-мистично значение, което е било толкова дълбоко, че онези, които са Го чули, не са разбрали смисъла на думите Му (Йоан 6:52).